Sunday 30 December 2012

KaHwiN??? Jom BACA ni...



KAHWIN MELAYU VS KAHWIN ISLAM

Kami berkahwin. Dengan mahar RM 200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.Simple bukan? Kenapa perlu pening?Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu; bukan cara Islam.Luahan daripada pelajar yang sudah berkahwin awal.Adakah masih ada perempuan yang memilih cara pelajar ini berkahwin?

Bak kata Ustaz Azhar Idrus..
Mas kawin janganlah letok mahal-mahal, macam nok jual anok ni ape bende. Ni bukan kuba, kan suami beri nafkah pulok kan bulan-bulan, hok seribu sebulan, hok 5ratus sebulan, beri pulok seumur hidup. Lepas tu blawang pulok, moklong 9ribu, kita 10 ribu. Orang mitok kurang skek dokleh. Macam nok nege (niaga) anok ni. Nabi kabo dok ikut, yang paling berkat adalah yang paling muroh mas kawin. Hadioh ikut panda lah nok beri brape pun, sukarela. Nabi kabo bila letok mahal-mahal takdok berkat, jadi macam orang kapir. Cina ni 20ribu, jadi nok ikut cina. Kita melayu nok jadi cina ikut ke dia. Bakpe mahal ngak. Hok letok muroh-muroh dia kate porong pulok. 

copy paste : FrOM HamBa ALLAH 

No comments:

Post a Comment